Διατροφικές συμβουλές για να αυξήσετε το μεταβολισμό σας.

Έχω ακούσει πάμπολλες φορές την φράση «δεν τρώω τίποτα και όμως όχι μόνο δεν χάνω βάρος αλλά παχαίνω!». Αν και σε μερικές περιπτώσεις το «δεν τρώω τίποτα….» είναι τελείως υποκειμενικό σε πολλές περιπτώσεις πράγματι ισχύει.
Το ξέρετε ότι η υπερβολικά χαμηλή πρόσληψη θερμίδων είναι καταστροφική για τον μεταβολισμό μας; Είναι εξίσου επικίνδυνη με την υπερβολικά μεγάλη κατανάλωση. Στην σημερινή εποχή με τα απίστευτα ωράρια, το έντονο στρες, το τυποποιημένο φαγητό, σε συνδυασμό με τα ανορεκτικά πρότυπα πού πλασάρουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν αποδιοργανώσει παντελώς την κοινή μας λογική στα θέματα της διατροφής μας και μας οδηγούν σε σπασμωδικές κινήσεις ακραίων διατροφικών συμπεριφορών.
Ξέρετε, βλέπω ανθρώπους να προσέχουν τι καύσιμα βάζουν στο αμάξι τους αλλά στο σώμα τους να δίνουν ότι να ‘ναι και όσο να ‘ναι αγνοώντας τελείως τις συνέπειες που θα έχει αυτό στην υγεία τους. Λες και δεν είναι πια γνωστό ότι οι σοβαρότερες ασθένειες της εποχής μας προέρχονται από τις λάθος διατροφικές μας συνήθειες. Παλαιότερα δεν υπήρχαν έτοιμες τροφές φορτωμένες με ζάχαρη, υδρογονωμένα λιπαρά, και χημικά πρόσθετα. Δεν έτρωγε ο κόσμος λουκούλλεια γεύματα (ιδίως 11-12 η ώρα μμ σε ταβερνούλα κτλπ…). Αλλά τι στο καλό να καταργήσουμε και αυτήν «την απόλαυση»; Φορτώνουμε το σώμα μας λοιπόν με περιττά κιλά και κάποια στιγμή πανικοβαλλόμαστε και αρχίζουμε τις δίαιτες πείνας. Χάνουμε λίγα κιλά αλλά μετά από λίγο κολλάμε. Τρώμε ελάχιστα αλλά η ζυγαριά δεν κατεβαίνει. Νιώθουμε αδύναμοι και νευρικοί, γινόμαστε επιρρεπείς σε αρρώστιες και πάσχουμε από έλλειψη συγκέντρωσης και δημιουργικότητας. Δεν αντέχουμε έτσι για πολύ και εγκαταλείπουμε την δίαιτα. Ξαναπέφτουμε με τα μούτρα στο φαγητό ξαναβάζοντας ότι χάσαμε συν λίγα ακόμα. Ένας φαύλος κύκλος ξανά ξεκίνησε!
Πως μπορούμε να ξεφύγουμε από αυτήν την «παράνοια», τολμώ να πω. Πως μπορούμε να βρούμε τον δρόμο για μια υγιή ρεαλιστική διατροφή χωρίς ακρότητες, στερήσεις και ενοχές; Μια διατροφή που θα τρέφει το σώμα και δεν θα το καταστρέφει; Ακολουθήστε όσο μπορείτε τις παρακάτω συμβουλές προσπαθώντας να τις ενσωματώσετε σταδιακά στην καθημερινή σας ζωή. Μην προσπαθήσετε να τις εφαρμόσετε όλες μαζί γιατί θα αγχωθείτε θα κουραστείτε και θα εγκαταλείψετε την προσπάθεια.
Τέτοιες αλλαγές δεν γίνονται από την μια μέρα στην άλλη αλλά θα πρέπει εν τέλει να είναι ο τελικός σας στόχος.
  1. Μην ακολουθείτε ποτέ στερητικές δίαιτες! Σε καμία περίπτωση μη λαμβάνετε λιγότερες από 1.000 θερμίδες ημερησίως.
  2. Μοιράστε την ημερήσια τροφή σας σε 4-5 γεύματα.
  3. Μην λαμβάνετε περισσότερες από 350-450 θερμίδες στα μεγαλύτερα γεύματα και 200-300 στα μικρότερα ενδιάμεσα.
  4. Μην παραλείπετε γεύματα και μην μένετε νηστικοί για περισσότερες από 4 ώρες.
  5. Αυξομειώνετε ελαφρώς τις θερμίδες που προσλαμβάνετε καθημερινά, έτσι ώστε να μην συνηθίσει ο οργανισμός σας σε μία σταθερή λήψη θερμίδων.
  6. Καθιερώστε μία φορά την εβδομάδα «ένα ελεύθερο γεύμα» και κάθε δεκαπέντε (15) ημέρες «ένα ελεύθερο εικοσιτετράωρο», όπου θα μπορείτε να φάτε ότι κι όσο θέλετε.
  7. Τρώτε τα μεγαλύτερα γεύματα στο πρώτο μισό της ημέρας και τα μικρότερα καθώς πλησιάζει η ώρα του νυκτερινού ύπνου.
  8. Φροντίστε κάθε γεύμα να περιέχει άπαχη πρωτεΐνη, σύνθετους υδατάνθρακες και καλά λιπαρά.
  9. Περιορίστε τις συμπυκνωμένες και αφυδατωμένες τροφές, όπως τυποποιημένες σάλτσες, λάδια, βούτυρο, μαγιονέζα και φρυγανιές.
  10. Επιλέγετε τροφές καλύτερης δυνατής ποιότητας, όσο γίνεται πιο φυσικές και λιγότερο επεξεργασμένες. Για παράδειγμα, εποχικά φρούτα και λαχανικά, σπιτικό φαγητό και όχι τυποποιημένο.
  11. Ελαττώστε επίσης τη ζάχαρη, και τις τροφές με τεχνητά αρώματα, ενισχυτικά γεύσης, συντηρητικά και άλλα πρόσθετα.
  12. Ελαχιστοποιήστε ή ακόμα καλύτερα εγκαταλείψτε το τηγάνισμα ως μέθοδο μαγειρέματος. Μαγειρέψτε όσο περισσότερο στον ατμό, στο φούρνο, στη σχάρα ή στο γκριλ χωρίς να χρησιμοποιείτε μαγειρικό λίπος.
  13. Πίνετε 1 τουλάχιστον ποτήρι νερό 10-15 λεπτά πριν από κάθε μικρό ή μεγαλύτερο γεύμα.
  14. Πιείτε το καφέ σας χωρίς γάλα και ελάχιστη ή καθόλου ζάχαρη.
  15. Καταναλώστε κατά την διάρκεια της ημέρας δύο με τρεις κούπες πράσινο τσάι.
Πάντως αν κάποιες φορές ξεφεύγετε…..δεν χρειάζετε να φορτώνεστε με ενοχές. Όλα είναι μεσα στο πρόγραμμα. Σας ενδιαφέρει  να κερδίσετε τον «πόλεμο» και όχι μια «μάχη».
Σχολιάστε